مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی
انسان برای زندگی موفقیتآمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت و کارآمدی در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی میباشد. تغییرات اجتماعی-فرهنگی سریع، تحول در ساختار خانواده، پیچیدگی و گسترش شبکه ارتباطات انسانی و وسعت و تنوع منابع اطلاعرسانی موجب گردیده است جوامع انسانی خصوصاً قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شوند و از طریق توسل به روشهایی که گاه از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و فاقد دورنمای روشن و امیدبخش میباشند به فشارها، چالشها و انتظارات گسترده زندگی امروز واکنش نشان دهند.
محیطهای دانشجویی و طلبگی نیز که در برگیرنده بخش قابل ملاحظهای از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه میباشند همسو با فضای در حال گذار موجود، درگیر چالشها و دگرگونیهایی گردیدهاند ازاینرو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و طلاب نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارتها و توانمندیهایی برای تصمیمگیری آگاهانه مقابله با استرسها و هیجانهای روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط مؤثر و سایر تواناییهای روانی اجتماعی میباشد؛ بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیبهای احتمالی در جهت ارتقای سطح بهداشت روانی فردی و اجتماعی طلاب و دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دیگر طلاب و دانشجویان قرار دارند گامهای مؤثری برداشته شود.
دانشجویان و طلاب به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، بهویژه در سالهای اول ورود به محیط طلبگی و دانشجویی فشارها و ناراحتیهای بیشتری را تجربه میکنند که از آن جمله میتوان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط جدید و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی اشاره کرد. سایر کارکنان محیطهای دانشجویی و طلبگی که با قشر دانشجو و طلبه در ارتباط مستقیم قرار دارند نیز به نوبه خود در افزایش و تشدید یا کاهش و ترمیم مشکلات ویژه ایشان سهیم میباشند و لذا دانشجویان و طلاب نیازمند بذل توجه خاص میباشند. با عنایت به مسائل و مشکلات و دغدغههای جامعه علمی، ضرورت تأسیس مرکز به منظور تأمین، توسعه و تسری بهداشت روانی در فضای مدرسهعالی و ارائه مداخلات پیشگیرانه، مشاورهای و درمانی، آشکار میگردد.
در این راستا مرکز راهنمایی و مشاوره به عنوان متولی بهداشت روان مدرسهعالی در حال ارائه خدمت به طلاب میباشد.
** اهداف:
اهداف مرکز راهنمایی و مشاوره به طور کلی پیشگیری از آسیبهای روانی ـ اجتماعی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت روان دانشجویان و طلاب میباشد. در این راستا اهداف اختصاصی عبارتاند از:
۱- ارتقاء سطح دانش و بینش روانشناختی طلاب و دانشجویان در زمینه مسائل، مشکلات و نیازهای جامعه طلبگی و دانشجویی.
۲- راهنمایی دانشجو و طلبه در جهت شناخت صحیح تواناییها و مشکلات خود.
۳- راهنمایی دانشجو و طلبه در تصمیمگیری آگاهانه، عاقلانه و حسن انتخاب.
۴- راهنمایی دانشجو و طلبه در حل مشکلات رفتاری، عاطفی، شناختی، تحصیلی، خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج.
۵- افزایش سازگاری مؤثر با محیط و زندگی، توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی.
۶- پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی-رفتاری و توسعه بهداشت روانی به فضای عمومی مدرسهعالی و جامعه دانشگاهی.
۷- ایجاد زمینههای لازم برای ارتقاء روابط میان فردی سالم در مدرسهعالی از طریق توجه به عوامل تعیینکننده روابط استاد-دانشجو یا کارکنان.
** وظایف:
وظایف مرکز راهنمایی و مشاوره مدرسهعالی به شرح زیر است:
۱- بررسی و شناخت استعدادها و علایق طلاب و دانشجویان و برنامهریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعدادها، هدایت تحصیلی و حرفهای ایشان.
۲- برگزاری جلسات با طلاب و دانشجویان و پاسخگویی به پرسشهای آنان در مورد مسائل روانی ـ اجتماعی به کمک کارشناسان و افراد متخصص و صاحبنظر در مسائل روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی.
۳- تحقیق درباره مسائل و مشکلات طلاب و دانشجویان مدرسهعالی برای شناخت عوامل آسیبزا.
۴- ارائه خدمات برای حل مشکلات مربوط به تحصیل، خانواده، ازدواج، شغل و اختلالات رفتاری و روانی طلاب و دانشجویان.
۵- برقراری ارتباط مؤثر با سایر واحدهای اداری مدرسهعالی بهمنظور کمک به حل مشکلات طلاب و دانشجویان.
۶- مشاوره با طلاب و دانشجویان در جهت کمک به پیشرفت تحصیلی، بهبود روابط اجتماعی و سازگاری مؤثر با محیط.
۷- جمعبندی مسائل و مشکلات طلاب و دانشجویان مدرسهعالی در ابعاد روانی ـ اجتماعی و ارائه گزارش همراه با فعالیتهای انجام شده به مدیریت امور طلاب و دانشجویان در هر سال تحصیلی.
۸- برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی برای طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان با هدف ارتقاء بهداشت روانی آنها.
۹- ارائه نظرات کارشناسی درباره مسائل و مشکلات طلاب و دانشجویان به مسئولان مدرسهعالی.
۱۰- شناسایی منابع حمایتی موجود در جامعه و ارجاع طلاب و دانشجویان به آنها بر حسب ضرورت.
۱۱- جلب مشارکت طلاب و دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت روانی.